Ford Anglia w Polsce

Ford Anglia – kompendium wiedzy o egzemplarzach w Polsce. W tym miejscu chciałbym zgromadzić wszystkie Fordy Anglie w Polsce o których wiem, że istniały lub istnieją. Bardzo proszę o uzupełnianie jeżeli masz jakieś informacje które mogły by poprawić tę wiedzę, wiesz o jakiejs Anglii albo znasz dodatkową historię proszę o kontakt w tej sprawie pod adresem: michal@eskrzynka.pl albo przez messengera na moim facebooku.

Paweł – Gdynia, Ford Anglia Estate

Paweł używa swojego Forda Anglia Estate jako codzienny samochód, wielki szacunek dla tego człowieka! Mówi, że największa niedogodność to smród spalin w środku, ale w tym roku ma coś z tym zrobić!

Jarosław – Ford Anglia 106E

Zdjęcia pobrane z forum capri.pl. Pamiętam, że były swego czasu dwie takie Anglie w tym kolorze. Jedna miała prosty grill. bieda wersja, bez otwieranych szybek z tyłu podobnie jak ta tutaj.

Krzysztof ( nie potwierdzone) – Ford Anglia 106E deluxe

Cytuję za capri.pl:

Witam wszystkich!
Sołtys wspominał wam już o tym aucie na forum. Nadszedł czas na założenie strony i przedstawienie krótkiej historii tego autka.

Właścicielem był chyba ktoś wysoko postawiony w byłym FSO. W google to imię i nazwisko pojawia się w związku z patentami motoryzacyjnymi z lat 60 więc się zgadza. Podobno auto było w PL prawie od nowości, ale praktycznie nie jeździło bo właściciel miał służbowe. Jest prawie oryginalne, poza mostem który jest z Fiata ale profesjonalnie przerobiony, skrócone półosie itp. Ma bardzo mały przebieg, ale nie podam dokładnie jaki,ponieważ stoi w garażu kolegi który wróci z urlopu po 19 lipca, a stoi tak że ja go nie potrafię wyprowadzić. Wtedy zrobię dokładną dokumentacje foto, także z kanału i wszystkie tabliczki znamionowe. Jest w bardzo dobrym stanie, pali bez problemu i bez problemu jeździ.
Jak do nas trafiło.
jeździło trochę po Zgorzelcu, a parkowało na parkingu gdzie stały nasze samochody. Gdy skończył się przegląd techniczny stało tam dość długo i tam zauważyła je moja żona,a gdy okazało się że można je kupić to kupiła. Kupiliśmy je od Tadeusza Łaniewskiego syna właściciela Feliksa Łaniewskiego. Było przez nas malowane z zewnątrz ale na taki sam kolor jaki był. Wnętrze nie było ruszane. Gdy okazało się, że nie można go zarejestrować stało w garażu.

W chwili obecnej jestem na etapie ustalania kwestii własności a potem, jeśli prawo pozwoli, będziemy celować w żółte blachy.

Ireneusz – Chojnice – Ford Anglia 106E deluxe

Zdjęcia z http://zabytkowe.tuchola.pl/czlonkowie/ireneusz.stacherski/ford.anglia.106e.html

Ford Anglia – Ireneusza, został wyprodukowany Wielkiej Brytanii w 1962r na rynek szwedzki (model 106e kierownica po lewej stronie licznik w km/h). W 1963r pojazd trafił do Polski, pierwszym właścicielem w kraju był wicedyrektor spółdzielni mieszkaniowej w Wrocławiu, pojazd był użytkowany  przez właściciela do lat 90 w tym okresie miał kilka drobnych napraw w „stylu u Janusza w garażu przy pomocy młotka i spawarki”. W 1998r pojazd przeszedł „ostatni przegląd” od tamtego czasu stał w garażu. W 2015r samochód został zakupiony i trafił do Chojnic, tam został poddany renowacji która trwała do 2019r. Renowacja obejmowała całość pojazdu i miała na celu doprowadzenie forda do stanu zgodnego z specyfikacją fabryczną samochodu.

Namysłów – Ford Anglia 1963

Zalesie Górne – Park Samochodów Filmowych – Ford Anglia 105E

Tarnów, obecny właściciel firmy Motopasja – Ford Anglia 106 Estate

Korczyna – Galeria Samochodów – Ford Anglia 106E

Puławy – 1967 rok – Ford Anglia 106E

To był wrak, nawet w aukcji było napisane, że do kompletnej renowacji, na części. Istnieje cień szansy, że to Rzeszowski egzemplarz, z poniższej galerii. Co ciekawe, kierunkowskazy od Żuka w atrapie z przodu, podobnie jak u mnie w latach PRLu.

Ford Anglia 106E – Muzeum Pojazdów Zabytkowych Tamte Lata (1960)

Ford Anglia Estate – z owalnym znaczkiem na masce, gdzieś na Śląsku podobno

Była do sprzedania kilka lat temu, za około 3000 PLN

Nadarzyn – Ford Anglia 106E

Grodzisko Mazowieckie – Anglia od Tabenckiego, Ford Anglia 106E

Więcej o Grodziskiej Angli można poczytać tutaj: http://tabencki-collection.pl/anglia-w-grodzisku/

Warszawa – właściciel nie znany, zdjęcie z drugiej połowy lat 90 – Ford Anglia 106E

Ford Anglia 106E deluxe – Rzeszów ( nie wiem czy istnieje )

Krzysztof M – Ford Anglia 106E ze Szwajcarii, obecnie Tarnów

Mateusz, Kraków – Ford Anglia 106E ze Szwecji

Piotr M, Warszawa – lata 70 – Ford Anglia – WAD9356

Piotr opisał tę sytuację tak: A więc ojciec znalazł stojaca Anglię na Targówku. Byław słabym stanie i nie była na chodzie. Umówił się z właścicielem, że jak uda mu się ją uruchomić to weźmie ja za wynegocjowaną wcześniej cenę. I po kilku godzinach walki udało mu się Złomka odpalić. To było jakoś pod koniec lat 70. W 1979 ja się urodziłem. I miałem wtedy okazję parę razy przejechac się tym autem, ale samochód był jak to w PRL w slabym stanie technicznym, więc najdalszą trasa jaką robiliśmy to podróż w okolice Węgrowa do rodziny, ok. 100km w jedną stronę. Potem w 1982 roku urodził się mój brat. Warunki mieszkaniowe były słabe i ojciec (pewnie mama maczała w tym palce 😉 ) zdecydował się sprzedać ten samochód i za te pieniądze kupił… Łóżko piętrowe. Trochę to śmieszne, trochę to smutne 😉 Z tego co pamiętam, ojciec sprzedał auto za 20000zl. Łóżko było robione na zamówienie i podobno kosztowało jeszcze więcej … Anglia była biała. Natomiast Anglia wujka była najpierw żółta a potem biało zielona. Wujek miał swoją zdecydowanie dłużej.



Zielona Anglia wujka parkowana była w samym centrum miasta w okolicach stadionu Polonii Warszawa.

Białystok – Na Węglowej – Białostockie Muzeum Samochodów – Ford Anglia 106E

Bordowo fioletowa Anglia zaparkowany obok zielonego P70. Pełny odcinek, z Białostocką Anglią, pod adresem https://player.pl/programy-online/legendy-prl-odcinki,44/odcinek-2,S04E02,1310

Bordowa Anglia, zdjęcie z lat 70

Uwalnianie samochodu ugrzęzłego na polu w okolicach Baranowa Sandomierskiego. Wrzesień 1973 r.
Foto z PAP Arch Foto

Czerwony Ford Anglia – z filmu „Nie Lubię Poniedziałku”

Warszawa, czerwony Ford Anglia 106 deluxe

Ford Anglia z bagażnikiem dachowym w filmie „Lekarstwo na miłość”

Ford Anglia na ul. Przeskok w Warszawie, pod domem meblowym- autor Zbigniew Siemaszko.

Warszawa – Ford Anglia Estate, lata 60

Warszawa, Aleja Wyzwolenia – Ford Anglia

Rajd Monte Calvaria 1965 rok – W tle Ford Anglia na polskich numerach rejestracyjnych

Ponadto występują:

  • Granatowy Ford Anglia deLuxe ze Szwajcarii sprzedana do fabryki czekolady ( nie wiem, czy to nie ta z Korczyna po przemalowaniu?)
  • Janki – sedan i kombi w kolorze morskim, miały być wiele lat temu zrobione, ale właściciel został okradziony z części z kontenera i projekt nigdy nie doszedł do skutku. Anglie jednak stoją i czekają na lepsze czasy. Obie są z 1964 roku, około 2018 roku jeszcze odpalały i można się było przejechac po podwórku. Obecnie kombi posiada bardzo dziurawą podłogę i nie da się bez podłożenia czegoś pod fotel tym przemieszczać. Nie są zarejestrowane. Ostatni numer rejestracyjny jednego z pojazdów to RS4359. Nadwozie do sedana, wiele lat temu kupione na Okęciu. Podobno wcześniej, Anglia jeździła po Sanoku.
  • Podobno jest też czarna 105E w jakiejś kolekcji, gdzie samochody 1:1 poukładane są na półkach. Nie wiem o niej nic więcej. Chciałbym się dowiedzieć.
  • Świdnik – chodzą głosy, że i tam stacjonuje pojazd z Harrego Pottera, ale być może to plotka
  • Tarnów, jest podobno ktoś kto by chciał za nią bardzo dużo pieniędzy, by starczyło na nowy samochód.
  • Ford Anglia wystąpiła też w czołówce polskiego programu Nauka Jazdy z 2001/2002 roku, w II sezonie. Nie była to jednak polska Anglia, tylko wykorzystane materiały z UK https://youtu.be/nIAGKTTSWy0?t=14TSWy0
  • Była też Anglia, kupiona prawdopodobnie w brytyjskim konsulacie. Posiadała kierownicę po prawej stronie ( Ford Anglia 105E). Kupiona w prywatne ręce w 1974 roku jako 10 letni samochód. Była w jednych rękach przez 13 lat, w międzyczasie była w Bułgari, Niemczech i kilku innych kierunkach. Przez cały czas eksploatacji tylko dwie większe awarie: wypadł kołeczek mocujący koło na wałku oraz zabezpiecznie klina z aparatu zapłonowego. Samochód został sprzedany do Warszawy i podobno stał przez dłuższy czas w okolicach ul. Poznańskiej w Warszawie, skąd następnie zniknął.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *